App & Download hjälp

Hur kommer jag åt de mixar jag köpt i Swedebeat shop?

För att få tillgång till produkterna så finns två sätt:

  1. Nerladning till dator från webshopen

    • Se till att vara inloggad i shopen med samma login som du använde när du handlade i shopen.
    • Klicka sedan på "Mitt konto" Och sedan på "Mina nerladdningsbara produkter".
    • Lyckas du inte ladda ner med en browser så prova en annan browser.
    • Vissa browsers kräver att man högerklickar och väljer spara som för att filen ska komma hem.
    • Vi rekommenderar tex. inte Google Chrome.
    • I vissa browsers så ändras filtypen efter nerladdning, vilket resulterar i att filen visas som konstiga tecken etc. Detta löses enkelt genom att klicka och ändra på den nerladdade filens namn (typ).
  2. Swedebeat gratis-app för smartphones

    • Ladda hem och installera senaste versionen av appen från Google Play eller App Store.
    • I appens vänstermeny peka på Swedebeat logotypen och logga in med samma login som du använde på Swedebeat.se
    • Dina köp syns nu i appen och du laddar hem de du vill lagra lokalt på telefonen genom att peka på molnet vid respektive produkt.

iPhone specifikt

Nerladdningen av mixar avbryts.
  • Ladda ner en mix i taget.
  • Kontrollera din uppkoppling mot internet.
  • Testa annan wifi.
Problem med hackande musik.

Telefonen är troligvis överbelastad. Det löses enklast genom att bakgrundsprocesser avslutas.
Dubbelklicka på "home" knappen, sen svep uppåt över apparna för att stänga ner dom.

Android specifikt

Appen begär åtkomst till mina foton & mediafiler?

Google Play förenklat sina beskrivningar av permissions, vilket leder till missvisande beskrivningar på Google Play.
I svenska butiken begär den exempelvis tillstånd att komma åt "Foton/media/filer".
I praktiken är det enda vi gör att begära tillstånd att skriva och läsa extern lagring (SD-kort).
Detta för att kunna spela upp användarens lokala låtar samt spara swedebeat-mixar, Appen rör givetvis ingenting annat.

Nerladdningen av mixar avbryts.
  • Ladda ner en mix i taget.
  • Kontrollera din uppkoppling mot internet.
  • Testa annan wifi.
Problem med hackande musik

Telefonen är troligtvis överbelastad. Det löses enklast genom att bakgrundsprocesser avslutas.
Gå in i Inställningar -> Appar/Program (kan heta olika) och fliken "Program som körs" (eller liknande). Klicka på processer och välj att stoppa dem.

Misslyckad inloggning med app

  • Lösenord får endast innehålla 0-9 A-Z
    Gå till swedebeat.se inloggning och ändra ditt lösenord
  • Om Lösenord ok men inte kan logga in
    Kontrollera Internet-anslutningen, avinstallera / installera appen och försök igen

Generella app-problemlösare

  • Logga in i webshopen/mitt konto/mina nerladdningsbara produkter. Och se efter så att de produkter du förväntar dig att se verkligen finns tillgängliga på ditt konto.
  • Logga ut ur appen och logga in igen.
  • Testa att ladda ner via ett annat nätverk.
  • Avinstallera appen, ladda hem den igen och installera den på nytt.

 
Uppdateringar och buggfixar

Nya app versioner.

Kontrollera att du har den senaste versionen av appen.

Allra längst ner i appens vänstermeny hittar du information om vilken version du har installerad i din telefon.Jämför med senaste tillgängliga versionen i Google play alternativt i Appstore.

Automatiska app uppdateringar.

För att du alltid skall ha den senaste versionen av appen i din telefon, så rekommenderas att du har din telefon inställd på Automatiska app uppdateringar.

iPhone/iPad:

  • Gå till Inställningar.
  • Tryck på App Store.
  • Slå på App uppdateringar.

Android:

  • Öppna appen Google Play Butik.
  • Tryck på menyn.
  • Inställningar.
  • Tryck på uppdatera appar automatiskt.